Hop til hovedindholdet

Læse- og Matematikvejlederforeningen for ungdoms- og videregående uddannelser

Årskursus 2025


Dato og tid

Torsdag d. 20. november 2025 kl. 09:30 til fredag d. 21. november 2025 kl. 15:00

Tilmeldingsfrist

Fredag d. 12. september 2025 kl. 23:55

Sted

Hotel Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg Hotel Nyborg Strand
Østerøvej 2
5800 Nyborg

Årskursus 2025


Arrangementsbeskrivelse

Info om tilmelding
Priser:
- Medlemmer: 4200 kr.
- Ikke-medlemmer: 4800 kr.

OBS: Vi gør opmærksom på, at deltagernes navn, skole og mailadresse kommer til at fremgå af deltagerlisten, som bliver delt med deltagerne.

Retningslinjer ved afbud
  1. Der opkræves ikke betaling ved afbud inden tilmeldingsfristen. 
  2. Ved afbud efter tilmeldingsfristen kan man uden beregning sende en anden medarbejder fra samme institution (hvis det er en læsevejleder vil det muligvis medføre begrænsning på valg af oplæg i den valgfri runde, hvis de andre oplæg er fyldt op).
  3. Ved afbud efter tilmeldingsfristen, hvor det ikke er muligt at sende en anden medarbejder, opkræves der fuld pris. 
  4. Bliver årskurset udsolgt, kan man skrive sig på venteliste. 


Program for årskurset

Torsdag d. 20. november

9.30 10.00: Ankomst og morgenmad inkl. stande

10.00 10.15: Velkomst ved bestyrelsen og fællessang

10.15  12.30: Fællesoplæg med pause og spørgsmål: Ordforrådsudvikling i alle fag
Katja Sørensen Vilien er lektor på Københavns Professionshøjskole og faglig formidler i Nationalt Videncenter for Læsning. Hun har siden 2007 undervist i dansk som andetsprog og dansk på lærer- og videreuddannelser samt indgået i udviklingsprojekter. Katja er redaktør på tidsskriftet Viden om Literacy og er sammen med Helene Thise bogaktuel med "Broen til fagsproget i ungdomsuddannelserne" (Samfundslitteratur).
 
Et godt ordforråd er afgørende for forståelse af tekster, faglig udvikling og deltagelse i undervisningen. Oplægget vil fokusere på, hvordan man kan tilrettelægge fagundervisning, der styrker udvikling af fagligt ordforråd og giver deltagelsesmuligheder i uddannelsen. Efter oplægget vil du have indsigt i principper for tilrettelæggelse af ordforrådsudviklende fagundervisning, og du vil kende til en række konkrete strategier og aktiviteter, som kan implementeres i din undervisning og som studieaktiviteter.

12.30  13.30: Frokost og stande

Efter frokost er der to forskellige programmer for hhv. matematik- og læsevejledere, som slutter af med endnu et fællesoplæg.
OBS: LÆSEVEJLEDERNES PROGRAM FINDES EFTER MATEMATIKVEJLEDERNES (SCROLL NED)

Matematikvejledernes program

13.30 14.45: Talblindhedsbetegnelsen – fra paria til øjenåbner 
Lena Lindenskov er kandidat i matematik og samfundsfag og har skrevet PhD afhandlingen ’Hverdagsviden og matematik – læreprocesser i skolen’. Hun har både erfaring med undervisning på gymnasie-/HF og på DPU’s kandidatuddannelse og med forskning og udvikling på FVU og på matematikvanskeligheder, herunder dyskalkuli samt på matematikundervisning og demokrati.

Med baggrund i en oversigt over videnskabelige discipliners belysning af betegnelsen talblindhed vil Lena diskutere samspillet til praksis, herunder kortlægning, støtte og den almindelige undervisning. Endelig giver hun en aktuel status for den danske nationale talblindetest, der blev opstartet af BUVM i 2014. 

 

14.45 15.15: Pause inkl. check-in og stande

 

15.15 16.30: Matematikvejledning i praksis – Leg med lektier

Præsentationer af de gode vejledningspraksisser på tværs.  

Medbring 1-2 gode vejledningsopgaver/spil mm. som skal præsenteres for en håndfuld andre og glæd dig til at få ny inspiration med hjem! 

 

16.35 17.30: Generalforsamling med rosé

17.30 19.00: Fritid Husk, at der er mulighed for spa eller en gåtur i det fri 

19.00: Middag og hygge


Fredag d. 21. november

7.00 9.00: Morgenmad

9.00 9.15: Fælles godmorgen med morgensang

9.15 – 10.30: Fælles oplæg: Den gode elevsamtale for læse- og matematikvejledere
Lotte Juul Lauesen har fra sit mangeårige virke som konsulent og underviser på gymnasier, lederkurser, for offentlige institutioner og i private virksomheder stor erfaring med at facilitere læringsprocesser i dialog med deltagerne. Hun har i 2013 udgivet bogen ”Den gode elevsamtale. En coachende tilgang til mødet med de unge”, genudgivet med tre nye kapitler i 2018.  Lotte har afholdt efteruddannelse i Ungdomsmentoring under GL og holdt elevsamtalekurser på en række gymnasier og rektorkredse i landet. 

I oplægget bliver deltagerne præsenteret for enkle samtaleredskaber, der giver samtalen struktur og retning og fører til handling. Hvordan balancerer man mellem at støtte og skubbe eleven? Hvordan stiller man spørgsmål, der går bag om automatsvarene? Hvordan styrker man eleven i at mestre sine udfordringer – uden at komme med de færdige løsninger? Med genkendelige eksempler og enkle øvelser bliver deltagerne medaktører i et dynamisk og involverende foredrag. 

10.30 – 10.45: Pause

10.45 12.00: Elever i matematikvanskeligheders stemmer i matematikundervisningen – Fra oplevelse til deltagelse
Troels Gannerup Christensen er lektor ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, hvor han underviser og forsker i matematik, læremidler samt undervisningsteknologier. Han er uddannet lærer og har sidenhen læst en master i IKT og Læring samt en kandidatgrad i didaktik i matematik.

I oplægget præsenteres resultater og centrale pointer fra et kandidatspeciale, som har fokus på, hvordan udskolingslærere kan styrke deltagelsesmulighederne for elever i matematikvanskeligheder. Med afsæt i elevernes egne oplevelser af matematikundervisningen og deres læringsproces gives konkrete eksempler (elevcitater, elevprodukter m.m.) fra specialets empiriske materiale. Afslutningsvis præsenteres didaktiske principper og strategier, som kunne implementeres direkte i egen undervisningspraksis. 

12.00 – 13.00: Frokost

13.00 – 14.30: Matematikvejledningen i praksis 
Lars Peter Eybye Overgaard har været lektor ved Aarhus Katedralskole siden 1995, hvor han underviser i matematik, fysik og astronomi og har været matematikvejleder siden 2015. Han har også været lærebogsforfatter siden 2009.
Marie-Louise Hurup Møgelmose har været lektor i matematik og kemi på Esbjerg Gymnasium siden 2002 og tog matematikvejlederuddannelsen i Århus i 2015. 

Lars Peter Eybye Overgaard - Matematikvejledning - Hvordan gør jeg?
I oplægget vil Lars Peter fortælle om, hvordan de arbejder med elever med matematikvanskeligheder på hans skole. Hvad gør han som matematikvejleder? Hvad gør hans matematiklærerkolleger? Hvilke udfordringer har eleverne, og hvem kan det lykkes at hjælpe?
Man får mulighed for at spejle sin egen praksis i Lars Peters oplæg, og dele gode idéer fra sin egen vejledning.

Marie-Louise Hurup Møgelmose - Vejledning på klassen
Undervisningsinstitutionerne har forskellige råderum til at kunne hjælpe de matematiksvage elever.
På Esbjerg Gymnasium har de valgt at bruge meget af deres tid fra matematikvejledningen i klasserne. I dette oplæg vil Marie-Louise fortælle om, hvordan de gør dette i praksis, og hvordan de ellers støtter elever, der udviser større eller mindre vanskeligheder med matematik.

14.30 – 15.00: Evaluering, afslutning og på gensyn - inkl. kaffe og grab-and-go kager

 

Læsevejledernes program

13.30  14.45: >> VALGFRI RUNDE #1 <<

A) Hvordan støtter man ordblinde elever på ungdomsuddannelser, som har svært ved engelsk? 
Sarah M. Sønderup er uddannet cand.mag. i audiologopædi fra Københavns Universitet (2016). Siden da har hun været ansat som ordblindeunderviser, SPS-vejleder og tester på HF og VUC Roskilde-Køge. Hun har en stor kærlighed for det engelske sprog, da det er hendes modersmål. 
 
Oplægget indeholder et overblik over forskellige områder, studiestøttegivere kan sætte ind for at støtte deres ordblinde elever, som har svært ved engelsk. Derudover vil der være konkrete eksempler på, hvordan de på HF og VUC Roskilde-Køge arbejder med disse forskellige fokusområder. 
 
B) Invitér AI ind i klasserummet eller forbered dine elever på fortiden
Kristian Georgsen er lærer på Holte-Hus Efterskole og oplægsholder om AI i
undervisningen – især undervisning af ordblinde.

 
Oplæg med konkrete tilgange til at inkludere AI-chatbots som ChatGPT og CoPilot i undervisningen af ordblinde. Kristian vil fortælle om, hvordan han har brugt ChatGPT til at fjerne skriftlighed, når det ikke var i fokus og fremlægge en skrivedidaktik, som inkluderer AI og forbereder til en skrivefremtid, hvor skriftlighed måske bliver delvist overtaget af AI.
 
C) Læsevejledning og de større skriftlige opgaver 
Bodil Aase Frandsen Schmidt underviser på Esbjerg Gymnasium i Engelsk og Danish B. Hun er studievejleder, læsevejleder og har en master i læse- og skrivedidaktik. Hun er forperson for Engelsklærerforeningen for stx og hf, og hun har tidligere været næstformand i Læsevejlederforeningen. 
 
Hvordan kan man organisere læsevejledningen i forbindelse med de større skriftlige opgaver? Bodil Frandsen Schmidt giver et bud på, hvordan man som læsevejleder kan støtte eleverne i arbejdet med de større skriftlige opgaver. Hun beskriver støttearbejdet på Esbjerg Gymnasium og viser, hvordan hun og hendes kolleger hjælper eleverne med emnevalg, materialesøgning, stilladsering og forsvar. 

D) Læse- og skriveteknologi – status og muligheder
Lisbeth Bjerrum Jensen er akademisk læse- og skrivevejleder for ordblinde studerende på Syddansk Universitet. Hun har arbejdet med IT-instruktion og studiestøtte i 15 år.

Med sin ankomst i slutningen af 2022 ændrede ChatGPT læse-/skriveteknologiområdet radikalt. Kunstig intelligens kan hjælpe på alle de områder, hvor ordblinde elever og studerende har det svært; den kan opsummere fagtekster, omformulere uklare sætninger eller gøre sproget mere akademisk, rette stave- og grammatikfejl, lave quizzer for at træne udenadslære, oversætte fejlfrit – der findes endda let tilgængelig kunstig intelligens, der kan lave din studietekst om til en hyggelig podcast. Samtidig udvikler de mere traditionelle teknologier sig: Oplæsning til computeren bliver bedre og mere tilgængelig, stavestøtten kan tænke selv, tale-til-tekst kan faktisk gengive, hvad du siger.  
Oplægget skal se på, hvad status er på læse-/skriveteknologi i 2025.  
Vi skal se på eksempler på konkrete programmer, og hvordan de bruges af studerende i studiehverdagen, men også undersøge, hvor området er på vej hen. 

E) SPS – oplæg og dialog
Margretha Eyðfinnsdóttir og Stina Kjær Madsen arbejder begge i Kontor for Specialpædagogisk Støtte og Puljer i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Arbejdet med ordblindeområdet dækker både behandling af sager om SPS, arbejdet med leverandøraftalerne om bl.a. IntoWords og Nota samt arbejdet med Ordblindetesten.

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fortæller om SPS-ordningen i relation til elever med ordblindhed og der lægges op til fælles dialog.
 

 

14.45 – 15.15: Pause inkl. check-in og stande

 

15.15 – 16.30: “Ordblindevenlig undervisning” – Intern uddannelse af lærerkollegaer  
Jette Kristine Olsen er læsevejleder på Tradiums erhvervsuddannelser. Hun har en baggrund som underviser og læsevejleder på en anden erhvervsskole, ligesom hun har undervist udskolingselever på specialskole. Hun er uddannet magister i dansk og samfundsfag og har derudover en uddannelse som læsevejleder til ungdomsuddannelserne, en ordblindelæreruddannelse og en diplomuddannelse i erhvervspædagogik.

Tradium har siden 2022 afholdt interne kurser for undervisere i ordblindevenlig undervisning. Målet med kurserne har været at give underviserne kendskab til de ordblindes læse-/skriveteknologi samt viden om ordblindhed og undervisningstilrettelæggelse, der tager hensyn til ordblinde og andre elever med læse-/skriveudfordringer, for på den måde at skabe en mere ordblindevenlig undervisning på Tradium.

Oplægget vil indeholde en gennemgang af kursernes indhold og tilrettelæggelse samt erfaringer med afholdelserne af kurserne. Oplægget vil indeholde små konkrete øvelser taget fra kursusmaterialet. 

 

16.35 – 17.30: Generalforsamling med rosé

17.30 19.00: Fritid Husk, at der er mulighed for spa eller en gåtur i det fri 

19.00: Middag og hygge


Fredag d. 21. november

7.00 – 9.00: Morgenmad

9.00 – 9.15: Fælles godmorgen med morgensang

9.15 – 10.30: Fælles oplæg: Den gode elevsamtale for læse- og matematikvejledere 
Lotte Juul Lauesen har fra sit mangeårige virke som konsulent og underviser på gymnasier, lederkurser, for offentlige institutioner og i private virksomheder stor erfaring med at facilitere læringsprocesser i dialog med deltagerne. Hun har i 2013 udgivet bogen ”Den gode elevsamtale. En coachende tilgang til mødet med de unge”, genudgivet med tre nye kapitler i 2018.  Lotte har afholdt efteruddannelse i Ungdomsmentoring under GL og holdt elevsamtalekurser på en række gymnasier og rektorkredse i landet. 

I oplægget bliver deltagerne præsenteret for enkle samtaleredskaber, der giver samtalen struktur og retning og fører til handling. Hvordan balancerer man mellem at støtte og skubbe eleven? Hvordan stiller man spørgsmål, der går bag om automatsvarene? Hvordan styrker man eleven i at mestre sine udfordringer – uden at komme med de færdige løsninger? Med genkendelige eksempler og enkle øvelser bliver deltagerne medaktører i et dynamisk og involverende foredrag. 

10.30 – 10.45: Pause

10.45 – 12.00: Styrkelse af sproglige digitale kompetencer hos flersprogede
Mette Lykshøj har undervist i dansk og engelsk på SOSU-Syd i 18 år og fungeret som læsevejleder i de sidste 10. Det er først indenfor de sidste to år, at interessen er faldet på de flersprogede ifm. projektet. Men det er et spændende område, som bestemt er værd at arbejde videre med, fordi der her er en ressource, der med en smule støtte kan blive en vigtig del af arbejdsstyrken.

I Region Syd har man på SOSU-skolerne gennemført et projekt for styrkede sprogkompetencer hos de flersprogede elever, idet eleverne er efterspurgte, og manglende sprogkompetencer er en stor hindring for gennemførsel. På SOSU-Syd har de haft fokus på de digitale muligheder for at styrke sprogkompetencerne – dette inddrager en del af den LST, de også bruger ifm. deres elever, der har læse- skrivevanskeligheder. Oplægget er en præsentation af dette projekt.

12.00 – 13.00 Frokost

13.00 – 14.30: >> VALGFRI RUNDE #2: SPARRINGSRUNDE<<

I år har vi valgt at gøre den anden valgfri runde til en såkaldt “sparringsrunde” – det vil sige, at man vælger det emne, man helst vil sparre med andre læsevejledere om. Der er med andre ord ikke en oplægsholder på men et bestyrelsesmedlem, der står for at tage referat. 
Spørgsmålene under emnerne er blot til inspiration, og I må meget gerne dreje diskussionen i en anden retning. 
Bemærk, at valgmulighed E ikke er et sparringsemne. Vi forventer, at STUK-oplægget vil blive valgt af mange og har derfor valgt at lade det gå igen i begge runder.

A) Hvordan sikrer vi de ordblinde elever i den tiltagende analoge undervisning og eksamen?
  1. Hvordan laver man “skærmfri undervisning” for ordblinde elever? 
  2. Hvordan kan ordblinde elever gå til prøve på særlige vilkår, når prøven er i undervisningen med blyant og papir?
  3. Hvordan kan man indgå i dialog med lærere og ledelse om problemstillingen?
 
B) Hvordan vejleder man de ordblinde elever i hensigtsmæssig brug af AI?
  1. Hvordan gør man AI til en del af processen men ikke selve opgaveløsningen?
  2. Hvordan undgår man snyd og overholder ophavslovgivningen?
  3. Hvordan får man eleverne til at forstå, hvornår AI er hensigtsmæssigt, og hvornår det ikke er det?
 
C) Hvordan støtter vi elever med usikker fonologisk kodning med LST?
  1. Hvilke muligheder har vi, der samtidig overholder lovgivningen på området?
  2. Skal vi klæde dem på til studiehverdagen eller til eksamen?
  3. Hvordan hjælper vi denne gruppe elever bedst muligt med de ressourcer, vi har?
 
D) Hvordan er man en god læsevejleder for de elever, der ikke er ordblinde?
  1. Hvilke tiltag giver mest udbytte for den brede elevgruppe?
  2. Hvordan organiserer man fællesindsatser?
  3. Hvordan går man i dialog med ledelsen om indsatser, der ikke udløser SPS-refusion?
 
E) SPS – oplæg og dialog (dette er ikke et sparringsoplæg men er identisk med STUK-oplægget i den første valgfri runde)
Margretha Eyðfinnsdóttir og Stina Kjær Madsen arbejder begge i Kontor for Specialpædagogisk Støtte og Puljer i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Arbejdet med ordblindeområdet dækker både behandling af sager om SPS, arbejdet med leverandøraftalerne om bl.a. IntoWords og Nota samt arbejdet med Ordblindetesten.
 
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fortæller om SPS-ordningen i relation til elever med ordblindhed og der lægges op til fælles dialog.
 

14.30 – 15.00: Evaluering, afslutning og på gensyn - inkl. kaffe og grab-and-go kager

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >

Samlet antal tilmeldte: 66

Kontaktinformation til arrangør

Læse- og Matematikvejlederforeningen for ungdoms- og videregående uddannelser
Tlf: +45 25135913
lom@sekr.dk

Kontaktinformation til arrangør

Læse- og Matematikvejlederforeningen for ungdoms- og videregående uddannelser
Tlf: +45 25135913
lom@sekr.dk