
Indlæser
Torsdag d. 20. november 2025 kl. 09:30 til fredag d. 21. november 2025 kl. 15:00
Fredag d. 12. september 2025 kl. 23:55
Hotel Nyborg Strand,
Østerøvej 2,
5800 Nyborg
Hotel Nyborg Strand
Østerøvej 2
5800 Nyborg
Info om tilmelding
Priser:
- Medlemmer: 4200 kr.
- Ikke-medlemmer: 4800 kr.
OBS: Vi gør opmærksom på, at deltagernes navn, skole og mailadresse kommer til at fremgå af deltagerlisten, som bliver delt med deltagerne.
Program for årskurset
Torsdag d. 20. november
9.30 – 10.00: Ankomst og morgenmad inkl. stande
10.00 – 10.15: Velkomst ved bestyrelsen og fællessang
10.15 – 12.30: Fællesoplæg med pause og spørgsmål: Ordforrådsudvikling i alle fag
Katja Sørensen Vilien er lektor på Københavns Professionshøjskole og faglig formidler i Nationalt Videncenter for Læsning. Hun har siden 2007 undervist i dansk som andetsprog og dansk på lærer- og videreuddannelser samt indgået i udviklingsprojekter. Katja er redaktør på tidsskriftet Viden om Literacy og er sammen med Helene Thise bogaktuel med "Broen til fagsproget i ungdomsuddannelserne" (Samfundslitteratur).
Et godt ordforråd er afgørende for forståelse af tekster, faglig udvikling og deltagelse i undervisningen. Oplægget vil fokusere på, hvordan man kan tilrettelægge fagundervisning, der styrker udvikling af fagligt ordforråd og giver deltagelsesmuligheder i uddannelsen. Efter oplægget vil du have indsigt i principper for tilrettelæggelse af ordforrådsudviklende fagundervisning, og du vil kende til en række konkrete strategier og aktiviteter, som kan implementeres i din undervisning og som studieaktiviteter.
12.30 – 13.30: Frokost og stande
Efter frokost er der to forskellige programmer for hhv. matematik- og læsevejledere, som slutter af med endnu et fællesoplæg.
OBS: LÆSEVEJLEDERNES PROGRAM FINDES EFTER MATEMATIKVEJLEDERNES (SCROLL NED)
Matematikvejledernes program |
|
13.30 – 14.45: Talblindhedsbetegnelsen – fra paria til øjenåbner Med baggrund i en oversigt over videnskabelige discipliners belysning af betegnelsen talblindhed vil Lena diskutere samspillet til praksis, herunder kortlægning, støtte og den almindelige undervisning. Endelig giver hun en aktuel status for den danske nationale talblindetest, der blev opstartet af BUVM i 2014. |
|
14.45 – 15.15: Pause inkl. check-in og stande |
|
15.15 – 16.30: Matematikvejledning i praksis – Leg med lektier Præsentationer af de gode vejledningspraksisser på tværs. Medbring 1-2 gode vejledningsopgaver/spil mm. som skal præsenteres for en håndfuld andre og glæd dig til at få ny inspiration med hjem!
|
|
16.35 – 17.30: Generalforsamling med rosé
17.30 – 19.00: Fritid – Husk, at der er mulighed for spa eller en gåtur i det fri
19.00: Middag og hygge
Fredag d. 21. november
7.00 – 9.00: Morgenmad
9.00 – 9.15: Fælles godmorgen med morgensang |
9.15 – 10.30: Fælles oplæg: Den gode elevsamtale for læse- og matematikvejledere |
10.30 – 10.45: Pause |
10.45 – 12.00: Elever i matematikvanskeligheders stemmer i matematikundervisningen – Fra oplevelse til deltagelse I oplægget præsenteres resultater og centrale pointer fra et kandidatspeciale, som har fokus på, hvordan udskolingslærere kan styrke deltagelsesmulighederne for elever i matematikvanskeligheder. Med afsæt i elevernes egne oplevelser af matematikundervisningen og deres læringsproces gives konkrete eksempler (elevcitater, elevprodukter m.m.) fra specialets empiriske materiale. Afslutningsvis præsenteres didaktiske principper og strategier, som kunne implementeres direkte i egen undervisningspraksis. |
12.00 – 13.00: Frokost |
13.00 – 14.30: Matematikvejledningen i praksis |
14.30 – 15.00: Evaluering, afslutning og på gensyn - inkl. kaffe og grab-and-go kager |
Læsevejledernes program |
|
13.30 – 14.45: >> VALGFRI RUNDE #1 << A) Hvordan støtter man ordblinde elever på ungdomsuddannelser, som har svært ved engelsk?
Sarah M. Sønderup er uddannet cand.mag. i audiologopædi fra Københavns Universitet (2016). Siden da har hun været ansat som ordblindeunderviser, SPS-vejleder og tester på HF og VUC Roskilde-Køge. Hun har en stor kærlighed for det engelske sprog, da det er hendes modersmål.
Oplægget indeholder et overblik over forskellige områder, studiestøttegivere kan sætte ind for at støtte deres ordblinde elever, som har svært ved engelsk. Derudover vil der være konkrete eksempler på, hvordan de på HF og VUC Roskilde-Køge arbejder med disse forskellige fokusområder.
B) Invitér AI ind i klasserummet eller forbered dine elever på fortiden
Kristian Georgsen er lærer på Holte-Hus Efterskole og oplægsholder om AI i undervisningen – især undervisning af ordblinde. Oplæg med konkrete tilgange til at inkludere AI-chatbots som ChatGPT og CoPilot i undervisningen af ordblinde. Kristian vil fortælle om, hvordan han har brugt ChatGPT til at fjerne skriftlighed, når det ikke var i fokus og fremlægge en skrivedidaktik, som inkluderer AI og forbereder til en skrivefremtid, hvor skriftlighed måske bliver delvist overtaget af AI.
C) Læsevejledning og de større skriftlige opgaver
Bodil Aase Frandsen Schmidt underviser på Esbjerg Gymnasium i Engelsk og Danish B. Hun er studievejleder, læsevejleder og har en master i læse- og skrivedidaktik. Hun er forperson for Engelsklærerforeningen for stx og hf, og hun har tidligere været næstformand i Læsevejlederforeningen.
Hvordan kan man organisere læsevejledningen i forbindelse med de større skriftlige opgaver? Bodil Frandsen Schmidt giver et bud på, hvordan man som læsevejleder kan støtte eleverne i arbejdet med de større skriftlige opgaver. Hun beskriver støttearbejdet på Esbjerg Gymnasium og viser, hvordan hun og hendes kolleger hjælper eleverne med emnevalg, materialesøgning, stilladsering og forsvar.
D) Læse- og skriveteknologi – status og muligheder Lisbeth Bjerrum Jensen er akademisk læse- og skrivevejleder for ordblinde studerende på Syddansk Universitet. Hun har arbejdet med IT-instruktion og studiestøtte i 15 år. Med sin ankomst i slutningen af 2022 ændrede ChatGPT læse-/skriveteknologiområdet radikalt. Kunstig intelligens kan hjælpe på alle de områder, hvor ordblinde elever og studerende har det svært; den kan opsummere fagtekster, omformulere uklare sætninger eller gøre sproget mere akademisk, rette stave- og grammatikfejl, lave quizzer for at træne udenadslære, oversætte fejlfrit – der findes endda let tilgængelig kunstig intelligens, der kan lave din studietekst om til en hyggelig podcast. Samtidig udvikler de mere traditionelle teknologier sig: Oplæsning til computeren bliver bedre og mere tilgængelig, stavestøtten kan tænke selv, tale-til-tekst kan faktisk gengive, hvad du siger. Oplægget skal se på, hvad status er på læse-/skriveteknologi i 2025.
Vi skal se på eksempler på konkrete programmer, og hvordan de bruges af studerende i studiehverdagen, men også undersøge, hvor området er på vej hen.
E) SPS – oplæg og dialog Margretha Eyðfinnsdóttir og Stina Kjær Madsen arbejder begge i Kontor for Specialpædagogisk Støtte og Puljer i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Arbejdet med ordblindeområdet dækker både behandling af sager om SPS, arbejdet med leverandøraftalerne om bl.a. IntoWords og Nota samt arbejdet med Ordblindetesten. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fortæller om SPS-ordningen i relation til elever med ordblindhed og der lægges op til fælles dialog. |
|
14.45 – 15.15: Pause inkl. check-in og stande |
|
15.15 – 16.30: “Ordblindevenlig undervisning” – Intern uddannelse af lærerkollegaer |
|
16.35 – 17.30: Generalforsamling med rosé
17.30 – 19.00: Fritid – Husk, at der er mulighed for spa eller en gåtur i det fri
19.00: Middag og hygge
Fredag d. 21. november
7.00 – 9.00: Morgenmad
9.00 – 9.15: Fælles godmorgen med morgensang |
9.15 – 10.30: Fælles oplæg: Den gode elevsamtale for læse- og matematikvejledere |
10.30 – 10.45: Pause |
10.45 – 12.00: Styrkelse af sproglige digitale kompetencer hos flersprogede |
12.00 – 13.00 Frokost |
13.00 – 14.30: >> VALGFRI RUNDE #2: SPARRINGSRUNDE<< I år har vi valgt at gøre den anden valgfri runde til en såkaldt “sparringsrunde” – det vil sige, at man vælger det emne, man helst vil sparre med andre læsevejledere om. Der er med andre ord ikke en oplægsholder på men et bestyrelsesmedlem, der står for at tage referat.
Spørgsmålene under emnerne er blot til inspiration, og I må meget gerne dreje diskussionen i en anden retning.
Bemærk, at valgmulighed E ikke er et sparringsemne. Vi forventer, at STUK-oplægget vil blive valgt af mange og har derfor valgt at lade det gå igen i begge runder.
A) Hvordan sikrer vi de ordblinde elever i den tiltagende analoge undervisning og eksamen?
B) Hvordan vejleder man de ordblinde elever i hensigtsmæssig brug af AI?
C) Hvordan støtter vi elever med usikker fonologisk kodning med LST?
D) Hvordan er man en god læsevejleder for de elever, der ikke er ordblinde?
E) SPS – oplæg og dialog (dette er ikke et sparringsoplæg men er identisk med STUK-oplægget i den første valgfri runde)
Margretha Eyðfinnsdóttir og Stina Kjær Madsen arbejder begge i Kontor for Specialpædagogisk Støtte og Puljer i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Arbejdet med ordblindeområdet dækker både behandling af sager om SPS, arbejdet med leverandøraftalerne om bl.a. IntoWords og Nota samt arbejdet med Ordblindetesten.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fortæller om SPS-ordningen i relation til elever med ordblindhed og der lægges op til fælles dialog.
|
14.30 – 15.00: Evaluering, afslutning og på gensyn - inkl. kaffe og grab-and-go kager |
Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >
Din tilmelding til arrangementet bliver håndteret med NemTilmeld - det nemme tilmeldingssystem for medlemsorganisationer, der afholder arrangementer. Prøv det selv til et valgfrit arrangement for 0 kr.
PS: Reklamen bliver vist, fordi dette er en sponseret NemTilmeld konto
Læse- og Matematikvejlederforeningen for ungdoms- og videregående uddannelser
Tlf: +45 25135913
lom@sekr.dk
Læse- og Matematikvejlederforeningen for ungdoms- og videregående uddannelser
Tlf: +45 25135913
lom@sekr.dk